I mitt förra inlägg om dirigeringsapportering skrev jag ju att det hitintills gått lekande lätt att lära in men att jag var lite osäker på hur jag skulle kvalitetssäkra momentet (det vill säga tillföra störningar och svårigheter som gör Tassla ännu säkrare på vad det är hon ska göra).
På kursen med Siv gjorde vi det här:
Det slog mig när vi hade tränat detta att en del av de möjliga störningarna och grundövningarna som kan göra det här momentet riktigt säkert kan jag läsa om i min egen bok. :) I jakten ska ju hunden bara springa dit jag pekar, tills den springer rakt på det jag vill att den ska apportera eller tills den får en order av mig om att till exempel stanna och springa åt ett annat håll.
Jag kommer fortsätta med skålar ett tag till, fast då och då lägga in apporter och då göra repetitioner som jag är rätt säker på att hon kommer att lyckas med. Mitt huvudfokus ska vara att hon alltid ska:
1, springa dit jag pekar (även om hon inte ser skålen/apporten)
2, välja skålen/apporten längst ut (även om det finns annat som stör runtomkring)
3, vända upp så snabbt det bara går och
4, springa tillbaka så fort hon kan
I jakten tränar vi mycket på att bryta hundens förväntningar. Man kastar en dummie åt ett håll och en annan åt ett annat och sedan skickar man hunden på den dummie som den har MINST förväntan på. Eller inte på någon alls förrän den har gjort en liten annan övning först. Det jag vill säga till hunden är: ”Lyssna alltid på mina instruktioner i alla lägen även om du är hur sugen som helst på att välja själv”.
Några förslag på utmaningar:
- Flytta mittenskålen längre fram
- Flytta mittenskålen närmare en av de yttre
- Lägga andra grejer nära skålen
- Placera skålarna i högre gräs (så de inte syns så mycket)
- Placera den skål som hon ska springa till dold, men de andra synliga
- Lägga grejer nära den skål som ska väljas
- Ställa, sätta eller lägga en person nära den skål som ska väljas
- Det händer andra saker i närheten av skålen (leksaker som kastas osv)
För att få henne att verkligen lyssna på mig och inte börja välja själv så tänker jag:
- Sända till konen men sedan inte vidare till skålarna även när någon precis lagt ut godis i en av dem.
- Sända runt konen.
- Mata för att hon står och glor vid konen utan att ha fokus mot skålarna.
- Belöna mycket för att hon bara springer fram till konen (inte vidare till skålarna).
- Göra helt andra övningar även när alla skålarna är utlagda och hon har suttit och sett det, det vill säga bryta förväntan.
- Dirigera i andra situationer också, till exempel om vi gör en kreativ buskedja lägga in en dirigering eller förstås på promenaderna, då jag kan dirigera henne ut till grejer som hon inte sett att jag kastat ut.
Jag är säker på att det finns massor mer att säga om det här momentet och vad man kan göra, men det här får räcka till att börja med!
Lena, blir det nåt inlägg…? Väntar me spänning… :)
Stoppsignalen, hur har du tränat in den?
Helena; jag började skriva en lång förklaring men insåg att det blev ett helt inlägg :) så jag återkommer med ett inlägg istället… ;)
Hej igen Lena!
Undrar hur du har börjat träna in dirigering?
Härligt Helena! Jag tycker fortfarande det här momentet är lite knixigt – jag kan inte helt se framför mig alla utmaningar som man kan ställas inför. Så det ska bli kul att jobba vidare med fantasin!
OJ! va kul det var att läsa det här inlägget. Ska snart börja öva på det här och här kom massor av tips och inspiration, inte enbart med dirigeringen. Tackar!
Johanna; vad ÄR det här för vår!?! Den borde få utvisning.
Åh vilka bra tips! :-) Himla typiskt att det kom massa ny snö här bara när våren äntligen hade smält fram lite gräsmattor. Men det finns ju mycket annat att träna på som inte kräver så mycket yta fast jag börjar bli väldigt sugen på att träna springmoment med långa avstånd :)
Tack Sara! Kul att du kommenterade. :)
Hej
Brukar med jämna mellanrum läsa din blogg. Måste bara tacka för de pedagogiska filmerna och superkul att läsa om dina tankar.
Lycka till med din träning.
Hälsningar Sara